Etykiety EU

Od 1 listopada 2012 r. wszystkie opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być wyposażone w etykietę prezentującą klasy produktu w trzech kategoriach:

  • Efektywności energetycznej/paliwowej (opory toczenia)
  • Hamowania na mokrej nawierzchni
  • Hałasu zewnętrznego, generowanego przez oponę

Ideą etykiet na oponach jest zapewnienie możliwości łatwego porównania produktów użytkownikom. Za testy opon oraz ich etykietowanie odpowiadają producenci, natomiast każde państwo Unii Europejskiej jest odpowiedzialne za kontrolę etykiet opon na swoim terenie.

Należy pamiętać, że oprócz podanych na etykiecie parametrów, istotne są również te związane z przyczepnością na suchej nawierzchni, odpornością na aquaplanning, a także sterowalnością i precyzją jazdy na różnych rodzajach nawierzchni. Dla użytkowników opon ważna jest również ich efektywna eksploatacja związana z trwałością i długim życiem opony. Dlatego duże znaczenie ma wytrzymałość opony, jej odporność na uszkodzenia i zużycie.

Efektywność paliwowa

Pierwszy parametr obrazuje klasy zużycia paliwa od A (najniższe zużycie) do G (najwyższe zużycie). Na zużycie paliwa bezpośrednio przekładają się tzw. opory toczenia. Opona o wyższych oporach toczenia potrzebuje więcej energii do kontunuowania ruchu i generuje większe zużycie paliwa. Zgodnie z badaniami unijnymi, opona o oporach toczenia w klasie A pozwala zaoszczędzić aż do 7,5% spalanego paliwa w przypadku aut osobowych.

Pomiary prowadzone są według ściśle określonych standardów, na odpowiednio skalibrowanych maszynach toczących. Opona poddawana jest badaniu przy znormalizowanym obciążeniu i prędkości, które odzwierciedlają normalne warunki użytkowania w temperaturze zbliżonej do 25 C°. Test stanowi symulację jazdy z prędkością 80 km/h przy obciążeniu równym 80% nośności opony.

etykiety euNależy zaznaczyć, że opory toczenia opony są tylko jednym z czynników wpływających na zużycie paliwa. Zależy ono także od rodzaju pojazdu, jego masy, stylu jazdy kierowcy, warunków atmosferycznych, rodzaju nawierzchni, a także, w bardzo dużym stopniu, od utrzymywania właściwego poziomu ciśnienia w oponach.

Hamowanie na mokrej nawierzchni

Kolejnym parametrem jest hamowanie na mokrej nawierzchni, również oceniane w klasach od A (najkrótsza droga hamowania) do G (najdłuższa droga hamowania). Ocena dokonywana jest z wykorzystaniem standardowego auta wyposażonego w system ABS. Hamowanie jest mierzone w trakcie  redukowania prędkości z 80 do 20 km/h, przy określonych w regulaminie warunkach zewnętrznych.

Każda klasa niżej oznacza wydłużenie drogi hamowania o 3-6 metrów. Identyczne auto wyposażone w opony klasy A może zredukować prędkość z 80 do 20 km/h na odcinku aż 18 metrów krótszym (ok. cztery długości samochodu) niż w przypadku opon klasy F w takich samych warunkach.

W tym wypadku należy zaznaczyć, że droga hamowania zależy również od poziomu zużycia opony, zwłaszcza na mokrej nawierzchni, kiedy to głębokość bieżnika bezpośrednio wpływa na sprawność odprowadzania wody. Opona letnia o minimalnej rekomendowanej głębokości bieżnika (3 mm) może mieć ok. 20% dłuższą drogę hamowania niż opona nowa (8 mm). Natomiast w przypadku minimalnej wysokości bieżnika wymaganej przez polskie przepisy (1,6 mm) droga hamowania może wydłużyć się nawet o ok. 50%.

Hałas zewnętrzny

Hałas generowany przez oponę jest wyrażony w decybelach (dB) oraz falach – 1 fala oznacza oponę cichą, 2 fale przeciętną, a 3 fale – głośną. Ocena hałasu opony dokonywana jest poprzez umieszczenie dwóch mikrofonów po obu stronach toru jazdy samochodu jadącego z prędkością 80 km/h oraz mierzeniu poziomu hałasu w momencie przekroczenia linii przy wyłączonym silniku.

Dane firmowe:

ITR CEE Sp. z o.o.
00-697 WARSZAWA
Al. Jerozolimskie 65/79, p. 11

Skontaktuj się z nami:

tel.: 22 292 83 30
fax: 22 292 83 45

Napisz do nas:

info@itr-cee.com
www.strial.pl